مجموع نظرات: ۲
شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

آریوبزرن، سردار شجاع و فداکار هخامنشی بود که با ساخت یک سد و استفاده از توپوگرافی منطقه توانست اسکندر مقدونی را که قصد داشت وارد شهر پارس شود، متوقف و مجبور به عقب‌نشینی کند؛ هرچند در ادامه جنگ در مسیر این فداکاری جان باخت.

تنگه ابوالحیات

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرا از این قرار بود که بعد از فتح بابل و شوش به‌دست اسکندر، او درباره جاده‌ها، منابع و آب‌های پارس اطلاع جمع کرد. سپس نیمی از نیروهای خود را به همراه یکی از فرماندهان خود، پارمنیون، از مسیر شاهی راهی پارسه کرد و خود با نیم دیگر، از میانه کوهستان زاگرس راهی شد.

تنگه دربند پارس (تنگ‌تکاب) در نزدیکی شهر بهبهان امروزی، نبردگاه آریوبرزن و اسکندر شد. ناآشنایی اسکندر با منطقه به سود پارسیان بود و او مدتی را به‌دنبال راهی برای دور زدن تنگه گشت تا اینکه چنانچه تاریخ‌نگاران یونانی می‌گویند، چوپان یا کشاورزی محلی، راه گذر از کوهستان را به مقدونیان نشان می‌دهد و اسکندر با همراهی دو فرمانده خود، فیلوتاس و کراتروس، آریوبرزن و افرادش را از سه جهت مورد هجوم قرار می‌دهند.

بر اساس منابع تاریخی جنگ مهم بین اسکندر مقدونی و آریوبرزن؛ سردار هخامنشی در جایی که به نام دربند پارس معروف است رخ داد و تاریخدانان، آن را جغرافیای کنونی کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند که کلید فتح پارسه بود.

تنگ تکاب، تنگ پیرزال، تنگ سولک، تنگ مهریان، تنگاری و تنگ تامرادی از جمله تنگه هاست که محققان هنوز درباره اینکه جنگ اصلی در کدام تنگه رخ داده است اتفاق نظر ندارند.

با این همه محققان با توجه به آثار به دست آمده از تجهیزات و سلاح‌های یونانی که در زیر انبوه سنگ و خاک مدفون بود و نیز گزارش همراهان اسکندر از خط سیر او از جنوب به سوی پارس بر این باورند که تنگه «ابوالحیات» که در دهستان «ابوالحیات» بخش کوهمره شهرستان کوه‌چنار فارس قرار دارد، همان تنگه‌ای است که آریوبرزن سردار ایرانی در آن راه را بر سپاهیان اسکندر مقدونی بست و پس از آن نیز توانست تلفات سنگینی را بر سپاهیان وی وارد کند.

تنگ ابوالحیات نام تنگی است در مسیر شیراز به کازرون که البته در جاده قدیم شیراز کازرون واقع شده است اما هنوز هم برخی از مسافران این مسیر را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند.

محل نبرد آریوبرزن اینجاست + تصویر و فیلم

محل نبرد آریوبرزن اینجاست + تصویر و فیلم

فیلم تنگ زیبای ابوالحیات را ببینید:


کد خبر 866440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    از ماست که بر ماست!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    چقدر مفید